Kulturního života v Praze se Kafka dosti pilně účastnil zejména v době studií a v prvních letech zaměstnání. Na kulturní podniky chodil rád v doprovodu přátel nebo své nejmladší sestry. Výpravy za kulturou poněkud ochably, když se jeho blízcí přátelé oženili.
Po propuknutí nemoci Kafka už vycházel dost zřídka, jen šlo-li o podniky výjimečného významu. Jako málokterý z pražských německých spisovatelů (kromě Broda) navštěvoval i česká divadelní představení a přednášky. Je možno jej považovat za jednoho z prostředníků mezi zemskými kulturami, které v té době oddělovala zeď léta z obou stran budovaná agresivními nacionalismy.
K češství, k české kultuře a k českému jazyku měl Kafka velice intimní, místy až obdivný vztah. Nebyl to vztah na distanc, tradiční zájem o českou historii a láska k české zemi jako dědictví někdejšího (národního) patriotismu. Žil v těsném kontaktu s všednodenním životem Čechů. Bezpečně, zejména pasivně, ovládal český jazyk, obdivoval se jeho hudebnosti a jeho významovým odstínům. Dokonce nad českými výrazy odvážně psychologizoval a etymologizoval. S potěšením četl české autory v originále, talent jednoho z nich (Vladislav Vančura) odhadl dokonce dřív než tehdejší česká literární kritika. Přitom dovedl být i k obecně uznávaným dílům české kultury kritický. Zasazoval se však také o jejich větší uznání (např. sochaře Františka Bílka), spoléhaje jako v tomto případě na propagátorské schopnosti přítele Maxe Broda.
Hudba
Franz Kafka se cítil od hudby separován svou nemuzikálností. Koncertů se účastnil jen výjimečně, většinou na popud Maxe Broda. V mladých letech ho uchvátil balet v podání ruského (moskevského) divadla MCHAT. Řidčeji navštěvoval operu nebo operetu. Se zvláštní zálibou docházel – byla to i dobová móda – do varieté v Lucerně, počátkem druhého desetiletí 20. století právě uvedeného do provozu. Vystoupení kabaretních umělců mu zavdávalo podnět k zaznamenávání vlastních postřehů v denících.
Výtvarné umění
Značný zájem měl Kafka o výtvarné umění. Po ukončení studií dokonce jeden čas uvažoval o možnosti věnovat se výtvarnému umění profesionálně, jelikož jej neuspokojovaly vyhlídky na právnické zaměstnání. Se zájmem sledoval tvorbu několika současných umělců z německého i z českého tábora. S některými se i sblížil. Energicky zakročil proti chystané ilustraci k Proměně, která odporovala jeho představám.
Přednášky
Kafka byl v mladších letech pilným návštěvníkem přednášek o literatuře a veřejných předčítání v Praze pobývajících spisovatelů. Sám měl zvláštní zálibu v předčítání vlastních i cizích děl. Předčítal v rodině, přátelům i na veřejnosti. Čtyři přátelé „Pražského kruhu“ měli ve zvyku vzájemně si předčítat ze svých často nehotových rukopisů v bytě některého z nich (většinou u Bauma). Posluchači Kafkova přednesu zanechali zprávy o jeho vynikající, nenapodobitelné hlasové práci s textem. Zdá se, že potřebám osobitého rytmického členění textu byla podřízena i Kafkova svérázná interpunkce. Stejně sugestivně zapůsobila na posluchače i Kafkova přednáška o jazyku jidiš v Židovské radnici. Jeho stylistické a přednášečské umění bylo oceněno hned na počátku jeho práce v úřadě, když byl pověřen sepsáním a pronesením uvítacího proslovu při nástupu nového ředitele Dr. Marschnera.
Kino
Velkým objevem byl pro Kafku v mladých letech kinematograf. Kafka se stal velkým ctitelem nového vynálezu, zdroje poučení i zábavy, a rád navštěvoval pražská kina. Uchvacovala ho technika „divadla živých fotografií“, její netušené možnosti i výkony tehdejších hvězd stříbrného plátna, tenkrát ještě němých.
Noviny a časopisy
Kafka pravidelně četl německý literární deník Prager Tagblatt, jejž odebírala rodina, židovskou, personálně spřízněnou Selbstwehr (spoluvytvářeli ji Felix Weltsch nebo Hugo Bergmann) a frankfurtskou Die neue Rundschau. Z českých časopisů v dobách korespondence s Milenou Jesenskou četl nedávno předtím založenou Tribunu, do níž Milena přispívala, ale překvapivě listoval i v Naší řeči nebo v časopise českých skautů Náš skautík. Četba periodik ho však příliš neinspirovala, jen občas ho některý příspěvek přiměl k záznamu v dopise nebo v Denících.
Knihy
O Franzi Kafkovi nelze říci, že byl náruživým čtenářem, jako bývají literární profesionálové. Byl spíše čtenářem velmi vybíravým a žil se světem knih ve velice osobním kontaktu. Ani jeho knihovna nebyla příliš rozsáhlá, v podobě, v níž se zachovala, nemá ani celých 300 svazků. Avšak většina z nich byla pozorně přečtena a zanechala stopu v jeho Denících a korespondenci. Jsou to jedinečné postřehy, kritické poukazy na silná či slabá místa autorů a děl, často drobné, ale vždy charakteristické detaily. Z Kafkových komentářů zřetelně vystupují autoři, které miloval pro jejich spřízněnou literární velikost, jako byl Flaubert, Kleist nebo Dostojevskij, nebo pro jejich spřízněnost s jeho vlastním životním osudem, jako byl Kierkegaard nebo Grillparzer. A hned za nimi následovala řada autorů, které velice oceňoval a jichž si vážil: Goethe, Hebbel, Strindberg, Dickens, … Jmenovat by bylo možno i množství autorů, které přes jejich tehdejší renomé zvlášť vysoko necenil.
Politika
Není pravda, že se Franz Kafka nezajímal o veřejné dění ani o politické události. V autobiografických částech jeho díla o nich najdeme roztroušené zmínky, a to v dobách míru i za I. světové války. Dokonce z nich a z některých jeho aktivit (vztah k vojenské službě za války, dluhopisy) vyčteme známky rakouského vlastenectví, stejně jako projevy loajality k mladému československému státu v době poválečné.