Franz Kafka Vstupenky

Gymnázium

V letech 1893–1901 studoval Franz Kafka na Staroměstském státním gymnasiu, kde byla němčina jazykem výuky. Škola sídlila v zadním traktu paláce Goltz-Kinských na Staroměstském náměstí. O dvacet let později (1912–1918) měl Kafkův otec v přední budově paláce obchod, vlastně již velkoobchod. Výuka na gymnáziích byla v době monarchie vedena v přísně humanistickém duchu, spíše než na praktický život připravovala studenty na vysokoškolské studium především humanitních oborů.

Franz Kafka v 18 letech. © Archiv Klaus Wagenbach, Berlin

Od prvního (prima) až do osmého (oktáva) ročníku se žáci učili latině (v nižších třídách 8 hodin týdně), od třetího (tercie) řečtině. Moderním jazykům se na gymnáziu nevyučovalo; na ty, konkrétně na francouzštinu, angličtinu, španělštinu a italštinu, pamatovala výuka na nedaleké německé obchodní akademii. Vyučovacímu jazyku němčině byly věnovány v nižších třídách 4, ve vyšších pouze 3 hodiny týdně. Ve filologických oborech se silně memorovalo. Češtině se učilo na nižším gymnáziu a byla „relativně nepovinná“: museli se jí učit studenti, kteří ji dostatečně neovládali z domova. Staroměstské gymnázium platilo mezi pražskými gymnázii za jedno z nejpřísnějších.


V prvních třech třídách studoval Franz Kafka s vyznamenáním, později byly jeho studijní výsledky slabší: ve vztahu k výuce zlhostejněl, jeho zájmy i jeho vnitřní svět se s náplní a duchem výuky rozcházely. Největší potíže mu dělala matematika, nejlepší výsledky vykazoval v zeměpise, bez potíží vycházel s filologickými obory. Bez zájmu se účastnil hodin náboženství (zpravidla 3/4 žáků byli židé, 1/4 katolíci), v nichž se učilo biblickému dějepisu a dějinám židovského národa a četly se úryvky ze Starého zákona a z talmudu. Na čas ho – pod vlivem sugestivního, pozitivisticky a ateisticky zaměřeného učitele Adolfa Gottwalda – zaujaly přírodovědné obory, zejména Darwinova evoluční teorie. V oblibě měl také svého třídního Emila Gschwinda, kněze řádu piaristů, který ho učil latině, řečtině a filozofické propedeutice, jež rovněž vzbudila Kafkův zájem. Se spolužákem a primusem třídy Hugo Bergmannem, který ho držel nad vodou v matematice, Kafka polemizoval o deistickém důkazu Boží existence.
Ve výsledcích, jichž Kafka na gymnáziu dosahoval v němčině, bychom marně hledali stopy vedoucí k budoucímu slavnému spisovateli. Od primy až do oktávy se na vysvědčeních střídá druhý a třetí stupeň hodnocení („chvalitebný“ a „uspokojivý“) a trojka je také na maturitním vysvědčení. Z předepsaných témat pro řečnická (mluvní) cvičení si v septimě vybral téma „Heliand a Messias“, srovnání starosaského eposu s eposem Friedricha Gottlieba Klopstocka, spisovatele, o němž se říkalo: „Všichni ho chválí, a nikdo ho nečte.“ Z Kafkovy volby lze stěží usuzovat na osobní zaujetí pro toto téma. Osobnější pojetí nepochybně umožňovalo téma „Jak máme chápat Goethova Tassa?“, zvolené v oktávě.
Nedostatek sebedůvěry, neoprávněný strach ze školy a s tím spojené odcizování se výuce dosáhly na gymnáziu ještě vyššího stupně. Od školy nečekal žádný přínos do života. V Dopise otci spatřuje Kafka s nadsázkou příčiny tohoto stavu v otcově drtivé, deptající autoritě.

Pokračujte v cestě Kafkovým osudem

Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Přizpůsobit